ШКОЛА - ЦЕ НАВЧАННЯ
Для дитини вступ до школи — рубіж, який
пройти не так і легко. Насамперед, це докорінна зміна в її існуванні: вперше
з'являється обов'язкове заняття — навчання. Можливо, у малюка й були
обов'язки, але їхнє виконання або невиконання залишалося сімейною справою.
Тепер уперше його оцінюють поза родиною і незалежно від неї. Одночасно в
дитини з'являється відчуття двоїстості свого становища. Виникає протиріччя:
часто єдина у родині, улюблена й обожнювана дитина, яка звикла до поблажливого
ставленням до неї дорослих, переступивши шкільний поріг, стає однією з
багатьох і вперше зіштовхується з функціональним, залежним лише від швидкого,
чіткого й правильного виконання обов'язків, ставленням учителя. А це означає:
яким би ти, Василько! (Марійка,Петрик...), не був гарним для мами, якщо ти проштрафився
на уроці або неуважно виконав домашнє завдання, то заслуговуєш на осуд.
У перші роки навчання школяр
значною мірою підлеглий авторитетові дорослого. Для першокласника вчитель не
може помилитися, його думка — незаперечна (пам'ятаєте: «Марія
Іванівна сказала...»). Тому слова вчителя, його інтонація, навіть погляд, не
кажучи вже про погану або хорошу оцінку, підхоплюються і багаторазово підсилюються.
Відбувається дуже важлива річ — закладається самооцінка дитини у світі школи.
Імовірно, для нас, дорослих, було
б легковажно покладатися на неодмінну правоту наставників так само
беззастережно, як це властиво дітям. Тому мені б хотілося порадити всім
батькам школярів: тата й мами, будь ласка, не підсилюйте свсрм осудом, а то й
покаранням біль від отриманої двійки або трійки, це кваптеся приєднуватися до
осудливих голосів, не залишайте дитину із цим лихом наодинці, не провокуйте
дитячої брехні. Адже навчена гірким досвідом, прагнучи уникнути домашньої
прочуханки або нотації за шкільну невдачу, ваша дитина швидко зрозуміє, що
обдурити батьків досить просто, втрачати тут особливо нема чого, а виграти
можна. Так з'являється тріщина в сімейних відносинах, без перебільшення,
найстрашніше, що тільки може з'явитися в маленької людини — виправдана
неправда.
Спочатку це брехня для порятунку,
а потім логічно й неминуче з'являється брехня для вигоди. Так підкладається
«міна» під совість. Адже совість — це не що інше, як система оцінок і
самооцінок, засвоєна від близьких, і яка ввійшла в нас.
Голосом совісті усередині кожного
із нас говорить досвід батьків, родичів, друзів — усіх, кого ми
поважаємо й любимо. Говорить... але тільки до того часу, доки не виходить на
сцену брехня. З нею з'являється нова шкала оцінки: не те погано, що погано, а
те, на чому попався! А не попадися, то все можна...
НАВЧАННЯ -ЦЕ РОЗУМОВА ПРАЦЯ
Ще одна складність, із якою
зіштовхується майже кожний першокласник, — брак навичок із розумової праці й
необхідність цією розумовою працею займатися. Для дитини, а також і для її
батьків мета навчальної роботи полягає в тому, щоб розв'язати задачу, виконати
вправи, вивчити напам'ять вірш, одержати оцінку. Але ж річ зовсім в іншому:
треба навчити дитину прийомів розв'язання задач, виконання вправ, навчити
розуміти прочитане. Але цього найчастіше немає в полі зору мам і татусів. До
того ж, через неправильно організовану навчальну діяльність зменшується
інтерес і до її найпоширеніших у школі форм — до уроку, до
роботи з книгою.
Тому так важливо, щоб ваша дитина потрапила до рук
професійно грамотного, розумного й людяного педагога, який розуміє, що головне
в навчанні — це допомогти першокласникові опанувати прийоми розумової роботи, навчити
його вчитися, сприяти тому, щоб учень не розгубив інтерес до знань. Щаслива
дитина, чиї батьки теж розуміють це й здатні надати їй допомогу. Адже
вирішується не просто престижне питання шкільної успішності —вирішується питання
розвитку особистості. Тоді, навіть у тих частих випадках, коли навчання у
початковій школі в дитини не задалося, коли інтерес до уроків і занять знижується,
готовність її до пізнання нового залишається величезною — тільки б це
нове було цікавим.
УСПІХИ ДІТЕЙ У ШКОЛІ -ЦЕ КРОПІТКА
ПРАЦЯ БАТЬКІВ
Проводьте з дітьми екскурсії,
водіть їх на виставки й до театрів, ходіть із ними в походи, запишіться до
дитячої бібліотеки. Так, спочатку буде нелегко. Дитина ледве витримує
півгодинне читання вголос або двадцятихвилинне перебування в музеї, а в театрі іноді
її більше вабить антракт із буфетом, аніж вистава. Але наберіться терпіння.
Через кілька місяців усе зміниться, ви не впізнаєте свого малюка, якщо,
звичайно, самі-докладете неабияких зусиль. Якщо будете все побачене й почуте
перетворювати на знання, якщо будете ретельно відбирати всі цікаві спогади й
дбайливо колекціонувати разом із дитиною те, що можна використовувати в
іграх, захопленнях, на уроках. Якщо вечорами або під час прогулянок звичайними
стануть для вас довгі спокійні бесіди на різні теми, обговорення прочитаного в
журналах і в книжках.
І коли це стане звичною справою,
ви із радістю виявите, як поступово розширюється коло інтересів вашої дитини,
як багато тем для розмов з'явилося у вас; як захоплююче проводити час разом,
як покращилися оцінки у вашого першокласника. Тепер зрозуміло, що успіхи
дітей — це велика щоденна праця батьків.
ПОВЕДІНКА В ШКОЛІ -ЦЕ СТИЛЬ СПІЛКУВАННЯ У РОДИНІ
Кожному з нас відомо, що дитині
часто необхідна допомога дорослої людини, її захист, порада, а часом звичайна
участь, ласка, привітний погляд, посмішка; щоб вона не була самотньою перед прикрощами,
тривогами, турботами й щиросердними переживаннями дитинства. Згадайте, адже ми
й самі в цей період життя нерідко відчували себе забутими, скривдженими,
осоружними, всіма покинутими, нещасними.
Чи близькі ви своїй дитині? Чи відомі вам її
негаразди? Яка вона, ваша дитина? Весела або сумна, впевнена в собі чи постійно
вагається, стримана чи поривчаста, дружелюбна чи заздрісна, чи вміє
товаришувати з однолітками, працювати й грати в колективі — від усього цього
залежить результат будь-якої діяльності, зокрема й навчальної.
Батькам дуже важливо постійно
відчувати дитину, розуміти її спонукання, мотиви вчинків, потреби й будувати
свої стосунки з нею м'яко, чуйно, делікатно, добросердно, незлобливо, але
вимогливо.
Адже зазвичай діти спокійно сприймають зауваження
дорослих, зроблені доброзичливо, по-товариському, і, навпаки, — різко, грубо,
напружено відповідають на роздратований, зарозумілий тон. Діти дуже люблять
розмовляти, бо їм необхідне безпосереднє, довірливе спілкування. Для них важливо
ставити запитання та отримувати докладні відповіді на них. Вони не
задовольняються короткими репліками.
Цікаве таке спостереження: якщо
діти хоча б на кілька годин опиняються в обстановці дружньої розмови,
задушевної бесіди, близького контакту і взаєморозуміння, вони поводяться з
незнайомою людиною та, найголовніше, один з одним значно м'якше й привітніше.
Навіть більше: якщо діти семилітнього віку навперемінно спілкуються із
дорослими із різко протилежною манерою поведінки, то десятирічки вже
поводяться щораз відповідно до тих обставин, під впливом яких тепер перебувають.
Роздратований або байдужий, чуйний або ворожий, повчальний або диктаторський
тон дорослого майже автоматично викликає такі самі інтонації в дітей! А
інтонації впливають як на поведінку учнів, так і на їхні взаємини. Пам'ятайте
про це, дорогі батьки!
Будьте терплячими зі своєю дитиною.
Якщо в неї щось не виходить, відзначте її успіхи, а не промахи, хваліть її і
висловлюйте надію, що завтра в неї вийде краще, ніж сьогодні.
Ніколи не кажіть дитині, що вона
погана, кажіть, що вона погано поводилася. Не сваріть і не карайте дитину,
якщо вона засмучена, забилася, перед сном, після сну. Поцілуйте її на ніч,
обійміть, скажіть що-небудь ласкаве.
Дитині не має бути нудно. Грайтеся з нею
якнайбільше. Безгри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку...
Діти грають не лише тоді, коли бігають, змагаються у швидкості й жвавості. Гра
може відбуватися і в уяві, за допомогою творчості. Придумуйте якісь ролі,
міняйтеся ними.
У семирічної дитини є одна особливість,
яка досить швидко зникне: велика залежність від думки дорослого, ніби
забезпечена заздалегідь готовність погодитися у всьому зі старшим, і водночас —
велика відкритість, прагнення поділитися з ним кожною своєю думкою, кожним
порухом душі. Тим, хто не помітить цього етапу розвитку, не посіє зерна дружби,
потім буде дуже важко.
У період дорослішання своєї дитини
мама, вражена брутальністю й неуважністю дочки, навряд чи згадає, як, втомлена
після роботи, вона відмахувалася від спроб першокласниці розповісти їй про
якісь свої турботи або різко обривала її при спробах сперечатися. А тато теж
навряд чи пов'яже завзяте небажання сина поговорити із ним, коли, читаючи
газету або переглядаючи телепередачу, він не міг відірватися від них, щоб
вислухати незрозумілу, майже з вигуків, розповідь сина про якийсь фільм.
Мабуть, не згадають батьки й про
те, що так і не зуміли викроїти тоді півдня, щоб піти з дітьми до зоопарку,
поїхати за місто або просто піти погуляти, взявши із собою однокласників сина
чи доньки й захопивши м'ячі, скакалки, ракетки, а потім вдома за чаєм обговорити
загальні враження. Адже саме ці спільні заняття, спільні інтереси і сімейні
захоплення, а не десятки куплених іілаттів та іграшок, кілограми апельсинів і
цукерок згуртують родину, посіють дружбу.
Пам'ятайте, запорука гарної
поведінки дитини в школі, його успіхів у навчанні — це атмосфера
любові, взаєморозуміння і поваги один до одного в родинному колі, це стиль
спілкування в родині.
ВИЗНАЧАЄМО ГОТОВНІСТЬ РОДИНИ ДО ШКОЛИ
Отже, ні в кого не викликає
сумніву, що найважливішими й найпотрібнішими людьми в молодшому віці для дітей
є батьки. Дитина ще не виробила свого ставлення до школи, вона не може
порівняти зусилля, яких докладає з результатом цих зусиль. Вона чує нові
слова, які лякають її своєю незрозумілістю: обов'язок, посидючість, дисципліна
— ці поняття Ві незнайомі. Тому багато чого залежить від психологічної
позиції, яку займають батьки. Ось чому перш ніж говорити про готовність дитини
до
навчання в школі, ми хочемо запропонувати вам
методику, яка дає можливість визначити, чи готова родина до появи в ній учня.
|