Виховання, отримане людиною, закінчено,
досягло своєї мети, коли людина настільки дозріла,
що володіє силою і волею самого себе утворювати
протягом подальшого життя, і знає спосіб і засоби,
як вона це може здійснити як індивідуум,
що впливає на світ.
А. Дістервег
Кожен день, в який ви не поповнили своєї
освіти хоча б маленьким, але новим
для вас шматком знання ... вважайте безплідно
і незворотно для себе загиблим.
К. С. Станіславський
Самоосвіта вчителя є необхідна умова професійної діяльності педагога. Суспільство завжди пред'являло, і буде пред'являти до вчителя найвищі вимоги. Для того щоб вчити інших потрібно знати більше, ніж всі інші. І ці знання не повинні обмежуватися предметом і методикою його викладання. Учитель повинен бути в курсі передових технологій, мати знання в різних сферах суспільного життя, орієнтуватися в сучасній політиці, економіці та інше. Учитель повинен вчитися всьому постійно, тому що сама його робота пов'язана з постійним оновленням. Щороку до вчителя приходять нові учні, що несуть із собою новий етап розвитку суспільства. Він перший стоїть на порозі завтрашнього дня.
Саме тому основною метою самоосвіти є досягнення бажаного рівня професійної компетентності шляхом оновлення та удосконалення наявних у фахівця знань, умінь і навичок.
Самоосвіта - це потреба, яка захищає особистість від інтелектуального зубожіння, це усвідомлений процес пізнавальної діяльності, це вдосконалення будь-яких якостей людини або його навичок.
Однак процес самоосвіти вчителя на практиці часто проходить стихійно і безсистемно або ж під тиском адміністрації чи методиста. Ні той, ні інший варіант не дає ефективного результату. Здатність до самоосвіти не формується у педагога разом з дипломом або за наказом. Цьому теж треба вчитися.
З чого ж треба почати?
Перш за все, вчитель має визначитися зі своїми інтересами. Саме вони повинні стати фундаментом його розвитку. Звичайно, можна змусити людину робити те, що йому не подобатися, але в самоосвіті це буде мов крапля води, що подає у розпеченій пустелі на пісок - вона встигне випаруватися, навіть не досягнувши мети. Інтерес - це те, що задасть тонус всієї самоосвітньої діяльності.
Зрозумівши свої інтереси в даний період часу, вчитель має визначитися з напрямками своєї роботи у поточному році. Ці напрями залежатимуть від навантаження, від того, чи є класне керівництво, гурток, факультатив і т. п. Після цього бажано вивести для себе проблему, яку потрібно опрацювати. Проблема та напрямки роботи повинні визначати напрями самоосвітньої діяльності. Ось деякі з них:
Професійний (предмет викладання)
Психолого-педагогічний (орієнтоване на учнів та батьків)
Психологічний (імідж, спілкування, мистецтво впливу, лідерські якості та ін)
Методичний (педагогічні технології, форми, методи і прийоми навчання)
Інтелектуальний (орієнтовано на поповнення загальноосвітніх знань)
Інформаційно-комп'ютерні технології (ознайомлення і придбання навичок роботи з новими технологіями)
Духовний (мистецтво театральне, образотворче, вокальне, танцювальне, фотографування, відео зйомка)
Охорона здоров'я і спорт (розвиток фізичної форми)
Розробляється особистий план самоосвітньої роботи. Саме в цьому допоможе «Кейс бланків для оформлення теки «Моніторинг самоосвіти та саморозвитку учителя». Він містить наступні бланки для заповнення:
Загальні відомості про вчителя.
Проблема учителя. Проблема школи. Програми, над якими працює регіон.
Навантаження та розклад занять на поточний учбовий рік.
Напрямки роботи учителя.
Науково-методичний розвиток учителя.
Розробки учителя для учбової діяльності.
Розробки учителя конспектів уроків чи проектів.
Розробки учителя для позаурочної діяльності.
Робота з учнями на поточний рік.
Відвідування уроків та заходів інших вчителів на поточний рік.
Відвідування моїх уроків та заходів іншими вчителями на поточний рік.
Творчий звіт за поточний рік.
Крім перших двох бланків, усі інші заповнюються кожний рік на початку року у графі «План» та протягом року у графі «Втілення». Слід сказати, що вчитель не повинен точно дотримуватися написаного плану. У ході реалізації особистого плану завжди можливе корегування дій. Адже можуть виникнути нові інтереси або розширитися погляди на опрацьовані моменти. Але все це потрібно відображати.
Не треба тягнути заповнення теки до закінчення учбового року. З досвіду знаю, що багато чого забувається, тому краще записувати усе відразу, при чому не залишаючи увагою усякі дрібниці. Саме це допоможе вам зрозуміти, як багато робить вчитель навіть не замислюючись над тим, чи це є його робота. Заповнюючи теку самоосвіти виведіть для себе думку, що це потрібно не будь-кому, а саме вам. Завдяки цьому ви бачите свій розвиток, тому підходьте до цього процесу з натхненням та особистою відповідальністю.
Кожна діяльність безглузда, якщо в її результаті не створюється якийсь продукт, чи немає будь-яких досягнень. Усі результати фіксуються у бланку «Творчий звіт за поточний рік». Розділи цього бланку допоможуть вам впорядкувати ваші досягнення та побачити напрямки діяльності, які були основні для вас у поточному році.
Завершуючи даний етап самоосвіти, вчителю бажано написати звіт з аналізом, висновками і рекомендаціями для своїх майбутніх планів. Бланк «Висновки» дає конструктор такого звіту.
Успіхів та натхнення!
http://trudovichka.ucoz.ru/load/dokumentacija/portfolio_uchitelja/samoosvita/15-1-0-12
|